Boende

 

Balkong/Uteplats

Balkongskydd och blomlådor m.m. får endast sättas upp enligt Bofast AB anvisningar, dvs. på insidan av Din balkong. Tänk på grannen under Dig när Du vattnar Dina blommor på balkongen. Med tanke på den stora brandrisken är det förbjudet att grilla på balkongen.

Det är också en självklarhet att Du inte skakar mattor, sängkläder eller kastar andra föremål såsom fimpar från balkongen. Tänk på Dina grannar!

Hyresgäster som bor i marklägenhet med tillhörande ”trädgård” ingår det i hyreskontraktet ett åtagande att utföra normal trädgårdsskötsel, såsom klippning av eventuell häck och gräs samt att hålla rabatter fria från ogräs, så att ”utemiljön” ser välvårdad ut.
Även utsida av rabatt som avgränsar ”tomten” skall hållas fri från ogräs. Speciellt viktigt är att gräs m.m. tas bort vid fasader så att ytterbrädornas ändträ inte blir förstört. Tänk även på att rensa stuputkasten från löv m.m. 

Sköts inte trädgården på ett tillfredställande sätt kan hyresgästen bli debiterad.
Tryckimpregnerat virke (trappa till entré och altan samt vindskydd) ska varje år inoljas med träolja.

Vi tillåter varken badpooler eller studsmattor. Vi som fastighetsägare är ytterst ansvariga om en olycka skulle hända. Förbudet gäller inte små plaskbassänger där vattendjupet är lägre än 20 cm.

 


 

Byta bostad/Omflyttning

Omflyttning betyder att man flyttar från en av våra lägenheter till en annan som också ägs av oss. Innan Du blir erbjuden en ny lägenhet krävs:

-  Att Du bott i samma lägenhet i minst ett år

-  Inga hyresskulder på den nuvarande lägenheten

-  Kreditupplysning

-  Inga störningar eller skador i det nuvarande boendet

-  Besiktning i nuvarande lägenhet

 


 

Bredband/TV/Telefoni

Bofast AB har olika alternativ för bredband-TV-telefoni.

Egen digitalbox, i det markbundna utbudet får man tillgång till SVT1, SVT2, TV4, TV6, SVT Barn/SVT 24, Kunskapskanalen. Önskar hyresgästen fler kanaler kan de teckna avtal med valfri leverantör såsom BoxerViasat (parabol) med flera.

TV via Telia fiber. I lägenheterna finns det en digitalbox med tillbehör, detta tillhör lägenheten och hyresvärden. Ta kontakt med kontoret för mer information om kanaler.

TV via Comhem. Hyresgästerna får kanalerna direkt via antennuttaget och kanalerna som ingår är SVT1, SVT2, TV3, TV3, TV4 Sport, Kanal 5, TV6, Kanal 9, TV10, TV11,SVT Barn/SVT 24, Kunskapskanalen. Genom Comhem kan hyresgästerna beställa fler kanaler.

TV via Net at Once fiber. I lägenheterna finns det en digitalbox med tillbehör, detta tillhör lägenheten. Kanalerna som ingår är SVT1, SVT2, SVT24, SVT Barnkanalen/Kunskapskanalen, SVT HD, TV3, TV4, kanal 5, TV6, sjuan, TV8, kanal 9, TV11, TV4 Sport, MTV, Discovery Channel samt Sappakanalen. Det ingår även IP-telefonabonnemang samt bredband.

TV via Svenska Stadsnät Biggnet. Direkt via antennuttagen i lägenheterna finns följande kanaler SVT1, SVT2, TV3, TV4, TV4 Sport, Kanal 5, TV6, Kanal 8, Kanal, 9, Kanal 10, Kanal 11, SVT Barn/SVT24, Kunskapskanalen, Animal Planet/Boomerang, Discovery, Cartoon Network. Genom Svenska Statsnät Biggnet kan hyresgästerna beställa fler kanaler, bredband och IP-telefoni.

För mer information kontakta kontoret 0345-408 40.

 


 

Din lägenhet/Ditt ansvar

Hänsyn till grannar
Du måste visa hänsyn till Dina grannar. Som hyresgäst hos Bofast är Du skyldig att se till att varken Du eller andra i Din lägenhet gör något som kan uppfattas som störande av Dina grannar. Denna regel gäller både för aktiviteter inne i Din lägenhet, i trapphus och i andra allmänna utrymmen samt gårdar och vägar. En hyresgäst får inte, annat än i undantagsfall, förorsaka ljud som tränger ut ur lägenheten. Regeln gäller naturligtvis främst kvällar och nätter, men också tidigt på morgnar och dagtid. Du skall t.ex. undvika störande hushållsarbete och badkarstappning under sena kvällar och tidiga morgnar.

Spika och borra
Störningar såsom spikning och borrning i väggar, får inte påbörjas vardagar före kl. 07.00 och skall slutföras innan kl. 20.00 på kvällen.Vid helger före kl. 10.00 och slutföras innan kl. 20.00 på kvällen.

Musik, fester, party m.m.

Normalt skall "frid råda" både inomhus och på gården mellan 22:00 -07:00.

Om Du har planerat in en fest eller några andra trevligheter är det bra att innan festen informerar grannarna eller sätter en lapp i porten att Du skall ha fest. Acceptansen brukar öka markant om grannarna har blivit informerade. Under festen måste Du se till att inte grannarna störs i onödan. Spela t.ex. stereo på låg ljudnivå. Skulle Din fest vara så störande att Dina grannar kallar på störningsjouren, kommer Bofast AB att debitera Dig kostnaden för störningsjourens utryckning.                                            

Många lägenheter har fönster enbart mot gården. Om Du vid fest har folkansamling på balkongen, tänk på att Du är ansvarig för att dina gäster inte verkar störande mot Dina grannar. Det är samma regel vad gäller störande ljud på balkonger som inomhus och på gården. Det ska alltså vara tyst efter kl. 22:00.

Anmälan av skada
Du skall under hyrestiden väl vårda Din lägenhet. Ser Du brister eller det inträffar skador i Din lägenhet eller andra utrymmen Du hyr t.ex. förråd och garage, är Du skyldig att genast anmäla detta till Bofast AB. Detsamma gäller naturligtvis om Du upptäcker att det finns ohyra i lägenheten.

Rökning och slitage
Vid onormal rökning eller slitage kan hyresgästen bli ersättningsskyldig för att lägenheten skall återställas i ursprungligt skick eller betala detsamma.

 


 

Energi

Vi har alla ett ansvar för att hushålla med den energi vi förbrukar i vårt boende. Att spara energi handlar ofta om att ändra ett invant beteendemönster. Om många sparar lite energi blir det tillsammans stora mängder som inte förbrukas i onödan. Vi hoppas att Du, tillsammans med oss, vill bli ”energismart” och bidra till en bättre miljö.

1. Vädra med måtta. Bästa sättet är att vädra snabbt och kraftigt. Ett fönster som står på glänt dygnet runt ger inte bättre inomhusluft.

2. Släck lampan när Du lämnar rummet.

3. Byt ut Dina glödlampor mot lågenergilampor. En lågenergilampa använder 80 procent mindre energi och håller 10 gånger längre än en glödlampa. Du kan spara ca 50 kr/år per lampa trots att en lågenergilampa är dyrare i inköp.

4. Elektronik i stand-by-läge är energitjuvar. Stäng av Dina apparater på huvudströmbrytaren och glöm inte dra ur laddaren till mobilen ur vägguttaget. Du kan spara upp till 500 kronor per år.

5. Duscha med måtta. Minskad duschtid sparar både energi och vatten.

6. Åtgärda läckage. En droppande varmvattenkran kan förbruka energi för 1000 kr per år. En läckande toalett kan förbruka 200-300 m3 vatten per år vilket motsvarar en full tankbil.

7. Håll rätt temperatur i kyl (+5 grader) och frys (-18 grader). Varje grad extra kyla ökar energiförbrukningen med ca 5 procent.

8. Frosta av frysen minst en gång per år. En nedisad frys kan förbruka upp till 25 procent mer el än en avfrostad.

9. Koka vatten med elektrisk vattenkokare i stället för på elspis. En vattenkokare drar hälften så mycket energi.

10. Tvätta med full maskin. En halvfylld tvättmaskin drar nästan lika mycket som en fylld.

För hyresgäster med egen panna tänk på att rensa filtret varannan månad för minskad förbrukning.

 


 

Förlorad nyckel

Om Du av någon anledning inte kommer in i lägenheten under dagtid kontakta kontoret 0345-408 40. Kvällstid och helger ringer Du Rapid Larmcentral 08-585 611 78, krävs dörröppning kommer en debitering att ske.

Du får normalt tre st nycklar till lägenheten, vid förlorad nyckel är det Du som hyresgäst som blir ersättningsskyldig. Priset för cylinderbytet varierar då vi har olika nyckelsystem till våra lägenheter.                                      

Extranyckel får endast beställas genom hyresvärden.

 


 

Hemförsäkring

Ett villkor för att hyreskontraktet skall gälla är att hyresgästen tecknar hemförsäkring. Bekräftelse på tecknad hemförsäkring ska uppvisas i samband med nyckelutlämning.

”Bor Du i hyresrätt behöver Du en hemförsäkring som skydd för Dina saker. En hemförsäkring är också bra att ha av andra anledningar, som att den innehåller ett reseskydd, ett ansvars- och ett rättskydd. Reparationer och underhåll av lägenheten är hyresvärdens ansvar, så Du behöver inte ha försäkringar som täcker det, men om Du skulle råka orsaka en skada kan Din hemförsäkring oftast ge ersättning om Du får ett krav från hyresvärden. Dock inte vid onormalt slitage eller skada som är orsakad av hyresgästen blir densamme återbetalningsskyldig”

De vanligaste försäkringsbolagen är FolksamIf och Länsförsäkringar.

 


 

Tillval

Hos Bofast AB finns det möjlighet att utrusta lägenheten med produkter som inte ingår i lägenhetens standard. Tillval som hyresgästen kan välja på f.n. är spis med glashäll, diskmaskin, torktumlare, markis och altan som hyresgästen bygger själv.

Hyresvärden förbehåller sig dock rätten om tillval skall installeras/godkännas. Priserna varierar beroende på vilket tillval det gäller.

Vid våra tillval tecknas ett avtal, och kostnaden för tillvalet betalas med ett hyrestillägg. När tillvalet är installerat är det en standardhöjande åtgärd i bostaden som inte tas bort och hyrestillägget finns alltid kvar.

För mer information ta kontakt med kontoret på 0345-408 40.

 


 

Vitvaror skötselråd

Vid eventuella fel på vitvaror se de vanligaste felen i instruktionshäftet. Finner Du inte lösningen på problemet gör en felanmälan via mina sidor eller genom att kontakta oss 0345-408 40.

 


 

Våtrum skötselråd

Rengöring av toalettstol och handfat räcker oftast med att använda en mjuk borste och milt rengöringsmedel.

Rengör golvbrunnen med jämna mellanrum. Dålig lukt i badrummet kan bero på att brunnen är igensatt av hår och annat. Ta bort gallret och häll ned varmt vatten med vanligt rengöringsmedel, inte soda eller något annat frätande, och ta bort det som fastnat i brunnen. Skura brunnen invändigt och undersidan av gallret.

Dålig lukt kan även bero på att vattenlåset är uttorkat. Fyll på med vatten.

Ventilationen är speciellt viktigt i badrummet för att slippa fukt och mögelskador. Tänk på att torka rent ventilerna.

Det inte är tillåtet att göra hål i våtrumsmatta eller kakel.